9 zdravotních přínosů vitaminu B6 (pyridoxinu)

0
23
9 zdravotních přínosů vitaminu B6 (pyridoxinu)

 

Vitamin B6, známý také jako pyridoxin, je ve vodě rozpustný vitamin, který tělo potřebuje pro několik funkcí

Je významný pro metabolismus bílkovin, tuků a sacharidů a pro tvorbu červených krvinek a neurotransmiterů .

Vaše tělo si vitamin B6 nedokáže vyrobit, proto ho musíte získávat z potravin nebo doplňků stravy

Většina lidí získává dostatek vitaminu B6 stravou, ale u některých skupin obyvatelstva může hrozit jeho nedostatek

Konzumace dostatečného množství vitaminu B6 je důležitá pro optimální zdraví a může být dokonce prevencí a léčbou chronických onemocnění .

Zde je 9 vědecky podložených zdravotních přínosů vitaminu B6

 

1. Může zlepšit náladu a zmírnit příznaky deprese

Vitamin B6 hraje důležitou roli v regulaci nálady.

Je to částečně proto, že tento vitamin je nezbytný pro tvorbu neurotransmiterů, které regulují emoce, včetně serotoninu, dopaminu a kyseliny gama-aminomáselné (GABA) (3, 4, 5).

Vitamin B6 může hrát roli také při snižování vysoké hladiny aminokyseliny homocysteinu v krvi, která je spojována s depresemi a dalšími psychiatrickými problémy .

Několik studií ukázalo, že depresivní příznaky jsou spojeny s nízkou hladinou a příjmem vitaminu B6 v krvi, zejména u starších osob, u kterých je vysoké riziko nedostatku vitaminu B .

Jedna studie u 250 starších dospělých zjistila, že nedostatečná hladina vitaminu B6 v krvi zdvojnásobuje pravděpodobnost výskytu deprese .

Užívání vitaminu B6 k prevenci nebo léčbě deprese však nebylo prokázáno jako účinné .

Kontrolovaná dvouletá studie u přibližně 300 starších mužů, kteří na začátku netrpěli depresí, zjistila, že ti, kteří užívali doplněk stravy s B6, folátem (B9) a B12, neměli menší pravděpodobnost výskytu depresivních příznaků ve srovnání se skupinou užívající placebo .

Shrnutí Nízká
hladina vitaminu B6 u starších dospělých souvisí s depresí, ale
výzkum neprokázal, že by B6 byl účinným lékem na poruchy nálady

 

 

2. Může podporovat zdraví mozku a snižovat riziko Alzheimerovy choroby

Vitamin B6 může hrát roli při zlepšování mozkových funkcí a prevenci Alzheimerovy choroby, ale výzkumy jsou rozporuplné

Na jedné straně může vitamín B6 snižovat vysokou hladinu homocysteinu v krvi, která může zvyšovat riziko Alzheimerovy choroby .

Jedna studie u 156 dospělých s vysokou hladinou homocysteinu a mírnou kognitivní poruchou zjistila, že užívání vysokých dávek B6, B12 a folátu (B9) snižuje hladinu homocysteinu a omezuje chřadnutí v některých oblastech mozku, které jsou náchylné k Alzheimerově chorobě .

Není však jasné, zda se snížení homocysteinu projeví zlepšením mozkových funkcí nebo pomalejším tempem zhoršování kognitivních funkcí

Randomizovaná kontrolovaná studie na více než 400 dospělých osobách s mírnou až středně těžkou Alzheimerovou chorobou zjistila, že vysoké dávky B6, B12 a folátu snižují hladinu homocysteinu, ale nezpomalují pokles mozkových funkcí ve srovnání s placebem .

Přehled 19 studií navíc dospěl k závěru, že doplňování B6, B12 a folátů samostatně nebo v kombinaci nezlepšuje mozkové funkce ani nesnižuje riziko Alzheimerovy choroby .

Pro lepší pochopení úlohy tohoto vitaminu při zlepšování zdraví mozku je zapotřebí dalšího výzkumu, který by se zabýval vlivem samotného vitaminu B6 na hladinu homocysteinu a funkci mozku

Shrnutí Vitamin
B6 může zabránit poklesu mozkových funkcí tím, že snižuje hladinu homocysteinu
která je spojována s Alzheimerovou chorobou a poruchami paměti. Studie však
neprokázaly účinnost B6 na zlepšení zdraví mozku.

 

3. Může předcházet anémii a léčit ji tím, že napomáhá tvorbě hemoglobinu

Díky své úloze při tvorbě hemoglobinu může být vitamin B6 užitečný při prevenci a léčbě anémie způsobené jeho nedostatkem .

Hemoglobin je bílkovina, která dodává kyslík do buněk. Pokud máte nízký obsah hemoglobinu, vaše buňky nedostávají dostatek kyslíku. V důsledku toho se u vás může objevit anémie a můžete se cítit slabí nebo unavení

Studie spojují nízkou hladinu vitaminu B6 s anémií, zejména u těhotných žen a žen v plodném věku .

Předpokládá se však, že nedostatek vitaminu B6 je u většiny zdravých dospělých osob vzácný, takže výzkumy týkající se použití vitaminu B6 k léčbě anémie jsou omezené

Případová studie u 72leté ženy s anémií způsobenou nízkým obsahem vitaminu B6 ukázala, že léčba nejúčinnější formou vitaminu B6 zlepšila příznaky .

Další studie zjistila, že užívání 75 mg vitaminu B6 denně během těhotenství snížilo příznaky anémie u 56 těhotných žen, které nereagovaly na léčbu železem .

K pochopení účinnosti vitaminu B6 při léčbě anémie u jiných skupin obyvatelstva, než u těch se zvýšeným rizikem nedostatku vitaminu B, jako jsou těhotné ženy a starší dospělí, je zapotřebí dalšího výzkumu

Shrnutí Nedostatečný
příjem vitaminu B6 může vést k nízké hladině hemoglobinu a anémii, takže
doplňování tohoto vitaminu může těmto problémům předcházet nebo je léčit

 

 

4. Může být užitečný při léčbě příznaků PMS

Vitamin B6 se používá k léčbě příznaků premenstruačního syndromu neboli PMS, včetně úzkosti, deprese a podrážděnosti

Vědci předpokládají, že B6 pomáhá při emočních příznacích souvisejících s PMS díky své roli při tvorbě neurotransmiterů, které regulují náladu

Tříměsíční studie na více než 60 ženách před menopauzou zjistila, že užívání 50 mg vitaminu B6 denně zlepšilo příznaky PMS, jako jsou deprese, podrážděnost a únava, o 69 % .

Ženy, které dostávaly placebo, však také zaznamenaly zlepšení příznaků PMS, což naznačuje, že účinnost doplňku vitaminu B6 mohla být částečně způsobena placebo efektem .

Další malá studie zjistila, že 50 mg vitaminu B6 spolu s 200 mg hořčíku denně významně zmírnilo příznaky PMS, včetně výkyvů nálad, podrážděnosti a úzkosti, v průběhu jednoho menstruačního cyklu .

I když jsou tyto výsledky slibné, jsou omezeny malým vzorkem a krátkou dobou trvání. Před vydáním doporučení je třeba provést další výzkum bezpečnosti a účinnosti vitaminu B6 při zlepšování příznaků PMS .

Shrnutí Některé
výzkumy naznačují, že vysoké dávky vitaminu B6 mohou být účinné při
snižování úzkosti a dalších problémů s náladou spojených s PMS díky jeho roli při
tvorbě neurotransmiterů

 

5. Může pomoci léčit nevolnost během těhotenství

Vitamin B6 se již po desetiletí používá k léčbě nevolnosti a zvracení během těhotenství

Ve skutečnosti je složkou léku Diclegis, který se běžně používá k léčbě ranní nevolnosti .

Vědci si nejsou zcela jisti, proč vitamin B6 pomáhá při ranní nevolnosti, ale může to být proto, že dostatečné množství B6 hraje několik důležitých rolí při zajišťování zdravého těhotenství .

Studie na 342 ženách v prvních 17 týdnech těhotenství zjistila, že denní doplněk stravy obsahující 30 mg vitaminu B6 po pěti dnech léčby významně snížil pocity nevolnosti ve srovnání s placebem .

Další studie porovnávala vliv zázvoru a vitaminu B6 na snížení epizod nevolnosti a zvracení u 126 těhotných žen. Výsledky ukázaly, že užívání 75 mg B6 každý den snížilo po čtyřech dnech příznaky nevolnosti a zvracení o 31 % .

Tyto studie naznačují, že vitamín B6 je účinný při léčbě ranní nevolnosti i při trvání kratším než jeden týden

Pokud máte zájem o užívání vitaminu B6 při ranní nevolnosti, poraďte se před zahájením užívání jakýchkoli doplňků stravy se svým lékařem

Shrnutí Doplňky stravy s vitaminem
B6 v dávkách 30-75 mg denně se používají jako účinná
léčba nevolnosti a zvracení v těhotenství

 

6. Může zabránit ucpávání tepen a snížit riziko srdečních onemocnění

Vitamin B6 může předcházet ucpávání tepen a minimalizovat riziko srdečních onemocnění.

Výzkum ukazuje, že lidé s nízkou hladinou vitaminu B6 v krvi mají téměř dvojnásobné riziko onemocnění srdečními chorobami ve srovnání s těmi, kteří mají hladinu B6 vyšší .

Důvodem je pravděpodobně úloha vitaminu B6 při snižování zvýšené hladiny homocysteinu, která souvisí s několika chorobnými procesy, včetně srdečních onemocnění .

Jedna studie zjistila, že krysy s nedostatkem vitaminu B6 měly vyšší hladinu cholesterolu v krvi a po vystavení homocysteinu se u nich vyvinuly léze, které mohly způsobit ucpání tepen, ve srovnání s krysami s dostatečnou hladinou B6 .

Výzkumy u lidí také ukazují příznivý vliv vitaminu B6 na prevenci srdečních onemocnění

Randomizovaná kontrolovaná studie na 158 zdravých dospělých, kteří měli sourozence se srdečním onemocněním, rozdělila účastníky do dvou skupin, z nichž jedna dostávala 250 mg vitaminu B6 a 5 mg kyseliny listové každý den po dobu dvou let a druhá dostávala placebo .

Skupina, která užívala vitamín B6 a kyselinu listovou, měla nižší hladinu homocysteinu a méně abnormálních srdečních testů při cvičení než skupina užívající placebo, což je vystavilo celkově nižšímu riziku srdečních onemocnění .

Shrnutí Vitamin
B6 může pomoci snížit vysokou hladinu homocysteinu, která vede k zužování tepen
To může minimalizovat riziko srdečních onemocnění

 

 

7. Může pomoci předcházet rakovině

Příjem dostatečného množství vitaminu B6 může snížit riziko vzniku některých typů rakoviny.

Důvod, proč B6 může pomáhat předcházet rakovině, není jasný, ale vědci předpokládají, že to souvisí s jeho schopností bojovat proti zánětům, které mohou přispívat ke vzniku rakoviny a dalších chronických onemocnění .

Z přehledu 12 studií vyplynulo, že jak dostatečný příjem ve stravě, tak hladina B6 v krvi jsou spojeny s nižším rizikem vzniku rakoviny tlustého střeva a konečníku. Jedinci s nejvyšší hladinou B6 v krvi měli téměř o 50 % nižší riziko vzniku tohoto typu rakoviny .

Výzkum vitaminu B6 a rakoviny prsu rovněž ukazuje souvislost mezi dostatečnou hladinou B6 v krvi a sníženým rizikem tohoto onemocnění, zejména u žen po menopauze .

Jiné studie týkající se hladiny vitaminu B6 a rizika rakoviny však žádnou souvislost nezjistily .

K posouzení přesné role vitaminu B6 v prevenci rakoviny je zapotřebí dalšího výzkumu, který by zahrnoval randomizované studie, a nikoliv pouze pozorovací studie

Shrnutí Některé
observační studie naznačují souvislost mezi dostatečným příjmem stravy a hladinou
vitaminu B6 v krvi a sníženým rizikem některých typů rakoviny, ale je třeba provést další
výzkum

 

8. Může podporovat zdraví očí a předcházet očním chorobám

Vitamin B6 může hrát roli v prevenci očních onemocnění, zejména typu ztráty zraku, který postihuje starší dospělé osoby a nazývá se věkem podmíněná makulární degenerace (AMD)

Studie spojují vysoké hladiny cirkulujícího homocysteinu v krvi se zvýšeným rizikem vzniku AMD .

Protože vitamin B6 pomáhá snižovat zvýšenou hladinu homocysteinu v krvi, může dostatek vitaminu B6 snížit riziko tohoto onemocnění .

Sedmiletá studie u více než 5 400 zdravotnic zjistila, že užívání denního doplňku vitaminu B6, B12 a kyseliny listové (B9) významně snižuje riziko vzniku AMD o 35-40 % ve srovnání s placebem .

I když tyto výsledky naznačují, že B6 může hrát roli v prevenci AMD, je těžké říci, zda by samotný B6 poskytoval stejné výhody

Výzkum také spojil nízkou hladinu vitaminu B6 v krvi s očními chorobami, které blokují žíly napojené na sítnici. Kontrolovaná studie na více než 500 lidech zjistila, že nejnižší hladiny B6 v krvi byly významně spojeny s poruchami sítnice .

Shrnutí Doplňky stravy s vitaminem
B6 mohou snížit riziko věkem podmíněné makulární degenerace (AMD).
Dostatečná hladina B6 v krvi navíc může zabránit problémům, které ovlivňují
sítnici. Je však třeba provést další výzkum.

 

9. Může léčit zánět spojený s revmatoidní artritidou

Vitamin B6 může pomoci zmírnit příznaky spojené s revmatoidní artritidou.

Vysoká hladina zánětu v těle, která je důsledkem revmatoidní artritidy, může vést k nízké hladině vitaminu B6 .

Není však jasné, zda doplňování vitaminu B6 snižuje zánět u lidí s tímto onemocněním

Třicetidenní studie u 36 dospělých s revmatoidní artritidou zjistila, že 50 mg vitaminu B6 denně upravilo nízkou hladinu B6 v krvi, ale nesnížilo produkci zánětlivých molekul v těle .

Na druhé straně studie u 43 dospělých s revmatoidní artritidou, kteří užívali 5 mg samotné kyseliny listové nebo 100 mg vitaminu B6 s 5 mg kyseliny listové denně, ukázala, že ti, kteří dostávali B6, měli po 12 týdnech výrazně nižší hladinu prozánětlivých molekul .

Rozporuplné výsledky těchto studií mohou být způsobeny rozdílnou dávkou vitaminu B6 a délkou studie

Ačkoli se zdá, že vysoké dávky doplňků stravy s vitaminem B6 mohou lidem s revmatoidní artritidou dlouhodobě přinášet protizánětlivé účinky, je zapotřebí dalšího výzkumu

Shrnutí Zánět
spojený s revmatoidní artritidou může snižovat hladinu vitaminu B6 v krvi.
Doplnění vysokých dávek B6 může pomoci napravit nedostatek a snížit
zánět, ale k potvrzení těchto účinků je zapotřebí dalšího výzkumu.

 

Potravinové zdroje a doplňky vitaminu B6

Vitamin B6 můžete získat z potravin nebo doplňků stravy.

Současná doporučená denní dávka (RDA) vitaminu B6 je 1,3-1,7 mg pro dospělé starší 19 let. Většina zdravých dospělých může toto množství získat prostřednictvím vyvážené stravy, která zahrnuje potraviny bohaté na vitamin B6, jako je krůtí maso, cizrna, tuňák, losos, brambory a banány .

Studie, které zdůrazňují používání vitaminu B6 k prevenci a léčbě zdravotních problémů, se zaměřují spíše na doplňky stravy než na potravinové zdroje

Dávky 30-250 mg vitaminu B6 denně byly použity při výzkumu PMS, ranní nevolnosti a srdečních onemocnění .

Tato množství B6 jsou výrazně vyšší než RDA a někdy se kombinují s dalšími vitaminy skupiny B. Je obtížné posoudit, zda zvýšení příjmu B6 ze zdrojů stravy má u některých onemocnění stejný přínos, jaký mohou poskytnout doplňky stravy

Pokud máte zájem o užívání doplňků vitaminu B6 za účelem prevence nebo řešení zdravotních problémů, poraďte se se svým lékařem o nejvhodnější variantě. Kromě toho hledejte doplněk stravy, jehož kvalita byla testována třetí stranou

Shrnutí Většina
lidí může získat dostatek vitaminu B6 stravou. V některých případech může být prospěšné užívat
větší množství vitaminu B6 z doplňků stravy pod dohledem lékaře

 

Možné nežádoucí účinky přílišného množství vitaminu B6

Příliš mnoho vitaminu B6 z doplňků stravy může způsobit negativní vedlejší účinky

Toxicita vitaminu B6 z potravinových zdrojů B6 není pravděpodobná. Bylo by téměř nemožné zkonzumovat množství obsažené v doplňcích stravy pouze ze stravy.

Užívání více než 1 000 mg doplňkového vitaminu B6 denně může způsobit poškození nervů a bolest nebo necitlivost rukou nebo nohou. Některé z těchto nežádoucích účinků byly zdokumentovány i po podání pouhých 100-300 mg B6 denně .

Z těchto důvodů je tolerovaná horní hranice vitaminu B6 pro dospělé 100 mg denně (3, 50).

Množství vitaminu B6 užívané k léčbě některých zdravotních potíží toto množství zřídkakdy překračuje. Pokud máte zájem užívat více, než je tolerovaná horní hranice, poraďte se se svým lékařem

Shrnutí Příliš
velké množství vitaminu B6 z doplňků stravy může časem způsobit poškození nervů a končetin
v průběhu času. Pokud máte zájem o užívání doplňku B6, poraďte se o bezpečnosti a dávkování se svým
lékařem.

 

Vitamin B6 je ve vodě rozpustný vitamin získávaný z potravin nebo doplňků stravy.

Je potřebný pro mnoho procesů v těle, včetně tvorby neurotransmiterů a regulace hladiny homocysteinu.

Vysoké dávky B6 se používají k prevenci nebo léčbě některých zdravotních potíží, včetně PMS, věkem podmíněné makulární degenerace (AMD) a nevolnosti a zvracení během těhotenství

Dostatek B6 ve stravě nebo v doplňcích stravy je zásadní pro udržení zdraví a může mít i další působivé zdravotní účinky

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno