Nedostatek vitaminu D: Příznaky, léčba a příčiny

0
24
Nedostatek vitaminu D: Příznaky, léčba a příčiny

Vitamin D je někdy nazýván slunečním vitaminem, protože si ho tělo vytváří z cholesterolu, když je kůže vystavena slunečnímu záření.

Tento vitamin si v poslední době získal velkou pozornost pro svou roli v imunitním zdraví, konkrétně v souvislosti s COVID-19. Má také zásadní význam pro zdraví kostí a mnoho důležitých funkcí v celém těle.

Většina dospělých by měla denně přijímat 1 500-2 000 mezinárodních jednotek (IU) vitaminu D. I když některé potraviny, jako jsou tučné ryby a obohacené mléčné výrobky, tento vitamin obsahují, je obtížné získat jeho dostatek pouze stravou.

Není tedy divu, že nedostatek vitaminu D je jedním z nejčastějších nedostatků ve výživě na celém světě.

Tento článek se zabývá vitamínem D a důvody, proč je důležité mít ho dostatek.

Vitamín D je vitamín rozpustný v tucích, který hraje klíčovou roli ve správném fungování organismu, včetně zdraví kostí a imunity. Může dokonce pomáhat předcházet rakovině a chránit před několika chronickými onemocněními, včetně:

  • úbytku kostní hmoty
  • depresi
  • cukrovce 2. typu
  • srdečním onemocněním
  • roztroušené skleróze

Odhadem 1 miliarda lidí na celém světě má nízkou hladinu tohoto vitaminu v krvi.

Jeden z přehledů výzkumů zjistil, že téměř 42% dospělých v USA trpí nedostatkem vitaminu D. U dospělých Hispánců je to téměř 63% a u dospělých Afroameričanů 82%.

Vitamin D je vitamin rozpustný v tucích, který hraje zásadní roli v několika aspektech zdraví, včetně zdraví kostí a imunity.

Nedostatek vitaminu D lze těžko rozpoznat, protože příznaky se mohou objevit až po několika měsících nebo letech. Někdy nemusíte mít vůbec žádné příznaky. I když to máte na paměti, je užitečné vědět, na jaké příznaky a symptomy se zaměřit.

Časté nemoci nebo infekce

Jednou z nejdůležitějších rolí vitaminu D je podpora zdraví imunity, která vám pomáhá bránit se virům a bakteriím způsobujícím nemoci. Vitamin D přímo interaguje s buňkami, které jsou zodpovědné za řešení infekcí. Pokud často onemocníte, zejména nachlazením nebo chřipkou, může k tomu přispívat nízká hladina vitaminu D. Několik rozsáhlých pozorovacích studií prokázalo souvislost mezi nedostatkem a infekcemi dýchacích cest, jako je nachlazení, bronchitida a zápal plic.

Řada studií zjistila, že užívání až 4 000 IU vitaminu D denně může snížit riziko infekcí dýchacích cest.

Nedávno byl nedostatek vitaminu D spojen se zvýšeným rizikem onemocnění COVID-19 a také se zvýšeným rizikem výskytu závažných následků tohoto onemocnění. Je však důležité si uvědomit, že užívání doplňků stravy s vitaminem D – v jakémkoli dávkování – nezabrání vzniku COVID-19.

Únava a vyčerpání

Pocit únavy může pramenit z řady příčin, jednou z nich může být nedostatek vitaminu D. Na rozdíl od viditelnějších příčin, jako je stres, deprese a nespavost, je nedostatek vitaminu D jako potenciální příčina únavy často přehlížen. Jedna studie na 480 starších dospělých osobách spojila nedostatek vitaminu D s příznaky únavy.

Studie na 39 dětech navíc spojila nízkou hladinu vitaminu D se špatnou kvalitou spánku, kratší dobou spánku a opožděným ulehnutím.

Jedna pozorovací studie na zdravotních sestrách rovněž zjistila silnou souvislost mezi nízkou hladinou vitaminu D a únavou, kterou samy uváděly. Navíc 89 % účastnic mělo nedostatek tohoto vitaminu.

Zajímavé je, že několik studií ukazuje, že doplňování tohoto vitaminu může u lidí s jeho nedostatkem snížit závažnost únavy.

Bolesti kostí a zad.

Bolesti kostí a dolní části zad mohou být příznaky nedostatečné hladiny vitaminu D.

Vitamin D pomáhá udržovat zdraví kostí tím, že zlepšuje vstřebávání vápníku v těle. Jedna studie u 98 dospělých s bolestmi dolní části zad spojila nižší hladinu vitaminu D se silnějšími bolestmi. Rozsáhlý přehled výzkumů však zjistil, že tato souvislost je v jiných podobných studiích nekonzistentní.

Přehled 81 studií také zjistil, že lidé s artritidou, bolestmi svalů a chronickou rozšířenou bolestí mají tendenci mít nižší hladinu vitaminu D než lidé bez těchto onemocnění.

Deprese

Nedostatek vitaminu D je spojován s depresemi, zejména u starších osob – i když výsledky některých studií jsou rozporuplné. Účinky doplňků stravy s vitamínem D byly nejednotné, ale podle některých přehledů pomohly zmírnit příznaky deprese. Přesto je třeba provést další výzkum, abychom pochopili vztah mezi vitamínem D a depresí.

Zhoršené hojení ran

Pomalé hojení ran po operaci nebo zranění může být známkou toho, že máte příliš nízkou hladinu vitaminu D. Výsledky studie na zkumavce totiž naznačují, že vitamin D zvyšuje produkci sloučenin, které jsou klíčové pro tvorbu nové kůže v rámci procesu hojení ran. Jeden přehled čtyř studií zjistil, že nedostatek vitaminu D ohrožuje některé aspekty hojení u lidí, kteří podstoupili zubní operaci. Pro správné hojení může být důležitá také role vitaminu D při kontrole zánětu a řešení infekcí.

Jedna starší studie na 221 lidech, z nichž 112 mělo infekce nohou související s cukrovkou, zjistila, že u osob s těžkým nedostatkem vitaminu D byla vyšší pravděpodobnost vyšší hladiny zánětlivých markerů, které mohou ohrozit hojení.

Ve 12týdenní studii, které se zúčastnilo 60 osob s vředy na nohou souvisejícími s cukrovkou, došlo u těch, kteří užívali doplněk stravy s vitaminem D, k významnému zlepšení hojení ran ve srovnání se skupinou užívající placebo.

Úbytek kostní hmoty

Vitamin D hraje klíčovou roli při vstřebávání vápníku a metabolismu kostí. To je důležité, protože současné užívání vitaminu D a vápníku pomáhá tělu maximalizovat vstřebávání.

Nízká hustota kostních minerálů je známkou toho, že vaše kosti ztratily vápník a další minerály. Starší dospělí, zejména ženy, jsou tak vystaveni zvýšenému riziku zlomenin. V rozsáhlé observační studii u více než 1100 žen středního věku v menopauze nebo po menopauze vědci zjistili silnou souvislost mezi nízkou hladinou vitaminu D a nízkou hustotou kostních minerálů.

Výzkum doplňkové terapie vitaminem D u nezávislých starších dospělých však přinesl smíšené výsledky. Některé studie sice prokázaly určité přínosy, například snížení bolesti svalů, jiné však nezjistily, že by tato léčba odvrátila zlomeniny související s úbytkem kostní hmoty.

Jedna studie zjistila, že u žen s nedostatkem vitaminu D nedošlo ke zlepšení minerální hustoty kostí, když užívaly vysoké dávky doplňků stravy, i když se jejich hladina v krvi zlepšila.

Přesto může být dostatečný příjem vitaminu D dobrou strategií pro ochranu kostní hmoty a snížení rizika zlomenin.

Vypadávání vlasů

Mnoho potravin a živin může ovlivňovat zdraví vlasů. Zatímco stres je běžnou příčinou vypadávání vlasů, závažné vypadávání vlasů může být důsledkem onemocnění nebo nedostatku živin. Vypadávání vlasů u žen souvisí s nízkou hladinou vitaminu D, i když výzkumy chybí.

Zejména studie spojují nízkou hladinu vitaminu D s alopecií areata, autoimunitním onemocněním, které se vyznačuje silným vypadáváním vlasů.

Jedna studie u lidí s tímto onemocněním spojuje nižší hladinu vitaminu D se silnějším vypadáváním vlasů. V jiné studii u 48 osob s tímto onemocněním lokální aplikace syntetické formy vitaminu D po dobu 12 týdnů významně zvýšila růst vlasů.

Další přehled výzkumu zjistil, že hladina vitaminu D může mít inverzní vztah k vypadávání vlasů bez jizviček. To znamená, že čím vyšší je hladina vitaminu D, tím menší vypadávání vlasů bylo ve studii zjištěno, a naopak.

Bolesti svalů

Příčiny bolestí svalů je často obtížné určit. Existují však důkazy, že potenciální příčinou je nedostatek vitaminu D.

Ve starší studii byl u 71% lidí s chronickou bolestí zjištěn nedostatek tohoto vitaminu.

Receptor pro vitamin D je přítomen v nervových buňkách zvaných nociceptory, které vnímají bolest. Tento vitamin může být také zapojen do signálních drah bolesti v těle, což může hrát roli při chronické bolesti.

Několik studií uvádí, že doplňky stravy s vysokými dávkami vitaminu D mohou snížit různé typy bolesti u lidí s nedostatkem vitaminu D.

Jedna studie u 120 dětí s nedostatkem vitaminu D, které trpěly růstovými bolestmi, zjistila, že jednorázová dávka tohoto vitaminu snížila skóre bolesti v průměru o 57%.

Přibývání na váze

Obezita je jedním z rizikových faktorů nedostatku vitaminu D.

Jedna studie u dospělých zjistila možnou souvislost mezi nízkým stavem vitaminu D a břišním tukem i zvýšenou hmotností, i když tyto účinky byly výraznější u mužů.

Ačkoli se nedostatek vitaminu D může projevovat v případech obezity, je třeba provést další studie, aby se zjistilo, zda doplňování tohoto vitaminu pomáhá předcházet přibývání na váze.

Úzkost

Nedostatek vitaminu D souvisí s úzkostnými poruchami

V jednom přehledu bylo zjištěno, že hladina kalcidiolu, jedné z forem vitaminu D, je nižší u lidí s úzkostnými poruchami i u lidí s depresí.

Samostatná studie u těhotných žen zjistila, že dostatečná hladina vitaminu D může pomoci snížit příznaky úzkosti, zlepšit kvalitu spánku a dokonce pomoci předcházet poporodním depresím.

Přesto je třeba provést další výzkum.

shrnutí

Nedostatek vitaminu D se může projevovat různými způsoby, včetně únavy, bolesti zad, vypadávání vlasů, špatného hojení ran a příznaků deprese.

Nedostatek vitaminu D je obvykle definován jako hladina v krvi nižší než 20 ng/ml, zatímco hladiny od 21 do 29 ng/ml jsou považovány za nedostatečné.

Ačkoli neexistuje jediná příčina nedostatku, vaše celkové riziko může být vyšší v důsledku určitých základních onemocnění nebo faktorů životního stylu. Mezi nejčastější rizikové faktory nedostatku vitaminu D patří:

  • tmavá pleť
  • vyšší věk
  • nadváha nebo obezita
  • málo ryb nebo mléčných výrobků
  • život daleko od rovníku nebo v oblastech s malým množstvím slunečního záření po celý rok
  • nedostatek slunečního záření po celý rok
  • pobyt nebo práce v uzavřených prostorách
  • práce na noční směny
  • chronické onemocnění ledvin, onemocnění jater nebo hyperparatyreózu
  • se zdravotním stavem, který ovlivňuje vstřebávání živin, jako je Crohnova choroba nebo celiakie
  • po operaci žaludečního bypassu
  • užívání některých léků, které ovlivňují metabolismus vitaminu D, jako jsou statiny a steroidy

Lidé, kteří žijí v blízkosti rovníku a často se vystavují slunečnímu záření, mají menší pravděpodobnost nedostatku, protože jejich kůže produkuje dostatek vitaminu D.

Zvýšenému riziku nedostatku vitaminu D jsou sice vystaveni i lidé, kteří se venku často natírají opalovacím krémem, ale používání opalovacího krému je důležité pro snížení poškození kůže a rizika vzniku rakoviny v důsledku slunečního záření.

Pokud jste vystaveni zvýšenému riziku nedostatku vitaminu D, poraďte se o svém stavu s odborníkem.

shrnutí

Nedostatek vitaminu D nemá jedinou příčinu, může se na něm podílet řada faktorů souvisejících s životním prostředím, životním stylem, genetickými, zdravotními a dietními faktory.

Doplňky

Perorální doplňky jsou základem léčby nedostatku vitaminu D. V případě nedostatku vitaminu D je třeba se zaměřit na jeho léčbu. Můžete si je snadno koupit bez receptu, ale měli byste se zeptat lékaře na doporučení dávkování.

Hořčík pomáhá aktivovat vitamín D, takže možná budete chtít užívat i tento minerál.

Při závažném nedostatku vám lékař může doporučit vitamín D na předpis, který je v mnohem silnějších dávkách až 50 000 IU. Váš lékař může také zvážit injekční aplikaci vitaminu D.

Potravinové zdroje

Zvýšit hladinu vitaminu D může také konzumace většího množství potravin bohatých na vitamin D. Mezi možnosti patří:

  • tučné ryby
  • vaječné žloutky
  • obohacené obiloviny
  • obohacené mléko a šťávy
  • jogurt
  • hovězí játra

Protože sluneční světlo je přirozeným zdrojem vitaminu D, může vám lékař také doporučit častější pobyt venku. Vzhledem k negativním účinkům nadměrného vystavení ultrafialovému záření je však důležité přijmout preventivní opatření a omezit celkovou dobu pobytu na slunci a používat opalovací krém.

shrnutí

Nedostatek vitaminu D se obvykle léčí doplňky stravy, zdroji potravy a pozorným vystavováním se slunečnímu záření.

Jednoduché vyšetření krve může pomoci zjistit, zda máte nedostatek vitaminu D. Tento vitamin se v krvi vyskytuje ve dvou formách:

  • 25-hydroxy vitamin D (25-OH D) neboli kalcidiol
  • 1,25-dihydroxy vitamin D neboli kalcitriol

Nejběžnějším testem na nedostatek vitaminu D je test na 25-hydroxy vitamin D. V případě, že se jedná o nedostatek vitaminu D, je nutné provést test na 25-hydroxy vitamin D, který se provádí v krvi. Je to proto, že 25-hydroxy neboli kalcidiol má vyšší koncentraci a zůstává v krvi déle, což usnadňuje jeho detekci.

Můžete si také nechat udělat domácí test, při kterém si sami odeberete malou kapku krve jednoduchým píchnutím do prstu. Tyto testy jsou dostupné a pohodlné, ale přesto můžete chtít, aby vám zdravotník pomohl porozumět výsledkům.

shrnutí

Stav vitaminu D můžete zjistit pomocí krevních testů v ordinaci lékaře nebo na zdravotní klinice a také pomocí domácích testů.

Může být obtížné zjistit, zda máte nedostatek vitaminu D, protože příznaky mohou být nenápadné. Navíc je možné mít nedostatek vitaminu D, aniž byste pociťovali jakékoli příznaky.“

Obecně platí, že pokud zaznamenáte jakékoli možné příznaky a zejména pokud máte nějaké rizikové faktory, zvažte, zda nepožádat lékaře o vyšetření nedostatku vitaminu D.

Lékař může také vyloučit jiné příčiny některých příznaků, které pociťujete.

shrnutí

Pokud pociťujete příznaky nedostatku vitaminu D nebo máte zvýšené riziko tohoto onemocnění, požádejte zdravotníka o vyšetření.

Nedostatek vitaminu D je překvapivě častý, ale příznaky jsou často nenápadné a nespecifické, takže může být těžké zjistit, zda máte nedostatek nebo nějaké jiné zdravotní potíže.

Pokud si myslíte, že byste mohli mít nedostatek, požádejte zdravotníka o krevní test.

Nedostatek vitaminu D se obvykle léčí pomocí doplňků stravy, ale možná budete potřebovat radu lékaře, abyste dostali správnou dávku. Pomoci může také zvýšené vystavování se slunečnímu záření a konzumace většího množství potravin bohatých na vitamin D, jako jsou tučné ryby a obohacené mléčné výrobky.

Řešení nedostatku vitaminu D se vyplatí a může mít dlouhodobý přínos pro vaše zdraví.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno